Is de covid-context relevant?

Allerlei mensen werken zich op dit moment een slag in rondte om het online festival Binnenpret (26 februari, 20.00u, voor 6000 leerlingen in Rivierenland) te realiseren. Zelf ben ik hier ook bij betrokken, omdat ik in Rivierenland scholen en bedrijven ondersteun bij het ontmoeten van elkaar. (Regionale) bedrijven willen graag echte kennismaking met leerlingen, leerlingen zijn nieuwsgierig naar waar hun toekomst ligt, en dit te structureren en faciliteren, dat is het doel van Hub Rivierenland. Ik ben als projectleider en aanjager bezig met dit initiatief. Vanaf het ontwikkelen van het idee tot financiering, het neerzetten van de business case, etc.

Bij het festival Binnenpret krijgt de Hub de aandacht bij de ‘DENK’-stream (20.47u planmatig :-). Top dat we kunnen laten zien over wat de Hub te bieden heeft. Dus zetten we het HUBKwartier in de kijker (onze tijdelijke locatie in Culemborg, in een brasserie die nu geen horeca kan bieden, met een eigenaresse Tessa Volkers, die super graag werkt met jongeren). Bij het HUBKwartier kunnen jongeren die zich aanmelden eind maart/begin april een demo op laten nemen. Studio HUBKwartier wordt dit. Als je iets hebt dat een strakke video opname vraagt (zang/rap/poetry/cabaret etc.) dan kun je je timeslot ‘claimen’. Mel Struijk, afgestudeerde van ROC Rivor, maakt de video. Verder zijn verschillende stagiairs, zoals Romy Montfrooij met ons aan de slag via het HUBKwartier, om Hub Rivierenland te helpen met het ontwikkelen van activiteiten die we richting de zomer hopen aan te bieden.

Henriett Somlai (die haar ontmoetingsplek Vollin in Culemborg heeft moeten sluiten, en die een super oog heeft voor ‘Hoe maak je waarde zichtbaar) ontwikkelt met student Matthijs van der Pol en mij de VIP-Experience: 13 bedrijven bieden aan dat een leerling (+ buddy) ergens in de komende weken een VIP-Experience bij hen kan ervaren. Binnen één week hebben 13 bedrijven hier ‘Ja‘ op gezegd (Hema Culemborg, Cooperatie van Makers, Zorgcentra De Betuwe, BAM Infra Verkeerstechniek, Olmia Robotics, De Vree en Sliepen, Pfeiffer, Visscher PGH, Defenture, Lekkers aan de Lek, Multidesk/Buighout Van Drenth, SLR Theater en presentatietechniek en Bouwbedrijf Van Dillen). Bij Multidesk/Van Drenth veroorzaakt het zelfs met studenten Ricardo Perotti en Stefan realiseren van een eigen video, die we ook de wereld in gaan sturen.

Het laat me nadenken.. Ik heb vakantie (eh… Ja, het lukt nog niet helemaal ;-)))), dat is ook een goede tijd om te reflecteren.. Wat maakt dat we bovenstaande in de huidige situatie ‘gewoon aan het realiseren zijn’? Wat maakt dat we dit DOEN, in plaats van het gesprek voeren over wat allemaal niet kan op dit moment?

Vanuit designer principes is ‘alles een gegeven’. Als je geen stroom hebt, maak je een oplossing waarbij geen stroom nodig is. Vanuit mijn defensie-achtergrond is ook alles een gegeven. Altijd heb je minder dan dat je wilt, en binnen die condities handel je. En ik heb de indruk dat de mensen waar ik nu mee werk aan deze mooie initiatieven, ook op die manier denken, kijken en doen.

‘Dit is het uitgangspunt, wat kan ik hiermee, en wat LEER ik hiervan?’. En dan kan er ook van alles wél, binnen de context van alles dat niet kan… De activiteit waarbij ik geen idee heb hoe ver we gaan komen, is de Battle of the Boats. Bedrijven die met 10 leerlingenteams samenwerken om een boot te ontwerpen, bouwen, en er mee te gaan varen. Het is continu start-stop dit jaar, en of ze uiteindelijk zullen varen, geen idee… Maar we leren wel van deze eerste editie, en dat nemen we mee naar volgend jaar.

Tegelijkertijd is de context wel relevant, want we voelen allemaal ontzettende urgentie. Om jonge mensen te inspireren, met hen aan de slag te zijn, juist nu.. Hierbij kijken we naar ‘wat te fixen valt’, binnen de condities, en gaan we aan de slag. Ik geniet van de executiekracht van alle leerlingen, studenten, docenten, decanen, bedrijfseigenaren en medewerkers en mensen in het politiek-bestuurlijke veld die de initiatieven het voordeel van de twijfel geven. Binnen de beperkingen toch actie.

Wat denk jij hierover? Is de context relevant? Ik denk ja en nee… En ben ontzettend benieuwd naar hoe we verder gaan met alles wat we nu leren.. Hopelijk leren we verder… 

Leave a Reply

Your email address will not be published.