‘Wat wil je de studenten meegeven over leiderschap?’

Oef… Fijne vraag presentator Julian Klop, en gosh levert dat serieuze gezichten op… Ik verzorg lessen over leiderschap voor de studenten van de minor ‘Vaardig in Leiderschap’ van Hogeschool Fontys en deze vraag is spot on..

Lees verder

Geef jij leiding? Hoe heb je dat geleerd? Hoe kun je dit leren? En valt dit te leren in de context van je studie? Ik ben super benieuwd naar je antwoord. Zelf zie ik leidinggeven, zeker als het gaat om écht leiderschap, iets dat je eigenlijk alleen kunt leren door het te doen. Vallen, opstaan en weer door.

Wel is het waanzinnig belangrijk iemand in de buurt te hebben die je kan helpen bij je groei. En ook werkt het erg goed andere leiders te bestuderen. Niet om een kloon van die persoon te worden, maar om je eigen bewustzijn over verschillende stijlen, verschillende situaties steeds verder te vergroten. Doen en observeren dus, als beste leeromgeving. Praten en lezen zijn veel minder effectief waar het gaat om goed te leren leidinggeven.

Dat woord ‘goed’ voeg ik niet voor niets toe. Teams draaiende houden is één, teams laten excelleren is van een andere orde. Altijd als ik mensen ontmoet die iets zeggen over leiderschap, luister ik hoever zij gaan om te kunnen excelleren. Hoe divers is het team, hoeveel ‘vreemde invloeden en inzichten’ zijn welkom om het team te versterken, zit iedereen in zijn hoofd of durft iemand te zoeken naar fysieke prikkels om je team nog sterker te maken?

Dit gezegd hebbende… Lekker dan; les geven over Leiderschap deed me heel snel in de reflex van ‘praten over leiderschap’ schieten. Ook als ik weet dat ‘doen’ en ‘observeren’ de leermethodes zijn waardoor je echt kunt groeien, toch vertelde ik netjes over wat komt kijken bij leiderschap, welke modellen bestaan, etc. etc.

Tot ik hier genoeg van had in het voorjaar van 2017. De tweede groep studenten – 30 in aantal – startte met de minor en ik stond te popelen om hen een echte, eigen leiderschapservaring te geven. In de heel verschillende rollen die ik eerder bij defensie heb ingevuld, heb ik daar veel over geleerd (wat geen enkele studie of boek me kon bieden), en nu wilde ik deze échte ervaring ook inbrengen bij de Hogeschool.

Wat nou als het zou lukken om een project neer te zetten waarin een aantal studenten de leiding konden krijgen, en een echt resultaat opgeleverd moest worden? Voor het echie dus? Das prachtig, maar tegelijkertijd moet het wel een veilige leeromgeving blijven, en hebben deze studenten ook nog heel andere verplichtingen. Voor studie en privé. Toch – ook als in het begin veel weerstand was tegen de tijdsclaim en ambitie van dit idee, meerdere studenten zeiden ‘dit is een prachtige kans, dit is echt resultaat neerzetten, dit wil ik doen!’..

Zo gezegd zo gedaan. 10 weken verder zijn zes teamleiders – Rik Hillen, Jesse Rooijakkers, Vincent Klep, Nicky Hoogkamer, Stefan Klaassens en Desley Cremers met hun teams in staat gebleken om 6 top sprekers te vinden, en deze op het podium te krijgen in het Klokgebouw in Eindhoven – met publiek, met comms, met alles wat erbij komt kijken om een goed sprekersevenement neer te zetten.

Eén van de bezoekers vroeg tijdens dit evenement en passant ‘Hoe komen jullie aan deze sprekers?!’ (zijn bewondering niet verbergend), en het antwoord was ‘dit hebben de 3e jaars studenten Vaardig in Leiderschap geregeld’. In 10 weken. Bam.

Nu de teams dit resultaat hebben neergezet, kan ik even reflecteren.

Met die fijne vraag van Julian Klop. ‘Wat wil je de studenten meegeven over Leiderschap?’…

1. Doen in plaats van denken en dromen, was mijn antwoord gister. Dit is mijn stokpaardje. Doen en observeren, in plaats van praten en lezen.

2. Geef de heel verschillende kwaliteiten die we allen hebben, zoveel mogelijk de ruimte(bedacht ik vandaag). Mensen met een belangrijke boodschap het podium bieden is misschien niet waar we meteen aan denken bij leiderschap (want ‘moet je daar dan niet zelf staan?!’), maar juist de ruimte geven aan alle kwaliteiten maakt dat je samen kunt excelleren.

3. Zet je omgeving in beweging, benader relaties en reik vervolgens veel verder dan je je ooit kon voorstellen (en dit heb ik zelf echt van deze minor-studenten geleerd).

Vele bedrijven en organisaties worstelen met het tempo van onze omgeving, met het tempo dat nodig is om ‘on top of things’ te blijven.

Hoe leerde jij leidinggeven, en hoe leer jij nu de jongere leidinggevende om zijn team te laten excelleren? Met het tempo dat nodig is, met alle afleiding die continu aanwezig is? Is er ruimte om te leren (incl. falen), ruimte voor échte multi-disciplinariteit en kun je verder reiken dan de grens van je organisatie? Ik ben benieuwd naar jouw leerweg? Met jouw inzichten en de grondige evaluatie met de studenten van dit project ‘Powerhouse Speeches’ ga ik graag naar ‘The Next Level’ van ‘Vaardig in Leiderschap’!

Leave a Reply

Your email address will not be published.